Searching...
1.12.16

Kırmızı Et mi? Beyaz Et mi?


Sağlıklı bir yaşam için önemli öğelerden biri olan kırmızı etin az tüketilmesi demir ve vitamin eksikliğine bağlı hastalıklara neden oluyor. Kırmızı et yenmesi, bebekler, gelişme çağındaki gençler ve doğurganlık çağındaki kadınlar için önem taşıyor. Yeteri kadar et yiyemeyen kişilerde demir, B6 ve B12 vitamini eksiklikleri gelişebiliyor. Çocukların zihinsel gelişiminde faydalı olduğu belirtilen kırmızı et, ayrıca büyüme üzerinde de etkili oluyor. Aşırı tüketimi zararlı olsa da, kırmızı etin haftalık beslenme düzeninde en az bir kez yer alması gerekiyor. Yağsız olarak, haşlama veya fırında pişirilerek tüketilmesi önerilen kırmızı etin yetersiz alımı sonucu, demir eksikliğine bağlı kansızlık ortaya çıkıyor. Kırmızı ette bol miktarda protein, demir ve çinko bulunuyor. Böylece kansızlığın önlenmesinde etkili oluyor.
KIRMIZI ETİN ZARARLARI
Birçok yararının yanı sıra, kırmızı etin doymuş yağ ve kolesterolden zengin olduğu biliniyor. Vücudun belli miktarda kolesterole ihtiyacı olmasına karşın, fazla kolesterol kalp ve damar sağlığını olumsuz etkiliyor. Kırmızı etin fazla tüketilmesi; aşırı kilo almaya, kolesterol yüksekliğine, kalp-damar hastalıklarına, tansiyon yükselmesine ve bazı karaciğer ile bağırsak hastalıklarına neden olabiliyor. Ayrıca gereğinden daha fazla tüketilmesi midede şişkinlik ve hazımsızlık gibi sıkıntılara da yol açabiliyor. Kırmızı ette bulunan doymuş yağ kolesterolün yükselmesine, bu da damar sertliği ve kansere neden olabiliyor. Ayrıca ana maddesi kırmızı et olan sucuk, sosis ve salam gibi besinlerin içinde bulunan nitritinin de kolon kanserine neden olduğu iddia ediliyor.
BEYAZ ETİN YARARLARI



Beyaz et denilince, balık, tavuk ve hindinin de arasında bulunduğu birçok deniz canlısı ve kanatlı hayvan akla geliyor. Kümes hayvanlarının eti büyük baş hayvanlarınkine oranla protein yönünden zengin olsa da, demir içeriği daha az oluyor. Ayrıca yetersizliğinde depresyon ve ağız kenarlarında yaralar oluşmasına yol açan B6, kan hücrelerinin oluşumundan görevli olan B12 ve iştah artıran, hazmı kolaylaştıran, sinir sisteminin düzenli çalışmasını sağlayan niasin de bol miktarda bulunuyor. Herkes için yararlı olan B, A ve D vitaminlerinin bol miktarda bulunduğu balık eti, içerdiği koruyucu yağ asitleri ile kalp sağlığını da koruyor. İçeriğindeki EPA ve DHA adı verilen özel asitler kanın pıhtılaşmasını ve atardamar tıkanıklığını önlüyor; kalp krizi ve felç riskini azaltıyor.

0 yorum:

Yorum Gönder